Untitled, Kokkola

Tieto_on_valtaa

Loading...


Hakukoneoptimointi

 

Tieto on valtaa ja se joka osaa tarjota tietoa sitä etsivälle on kilpailijaa edellä. Maailman tiedosta vain murto-osa on hakukoneiden löydettävissä, vaikka hakutuloksina tuleekin valtavia tietomääriä. Kuinka voi hyötyä tässä tilanteessa?

Paljon tärkeämpää, kuin opettaa ihmiset käyttämään tehokkaammin hakuja, on tuoda omat tiedot hakutuloksiin ja mielellään mahdollisimman kärkeen. Silloin on kaksi päälinjaa; hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta sekä tuhansia keinoa niiden toteutukseen. Hakutuloksia parantaakseen on työstettävä sekä avainsanoja että kotisivuja. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jolla luodaan hyviä tuloksia saavuttavia Web-sivuja.

Google_logoTiedon löytymättömyyden syitä on lukuisia, mutta usein niinkin yksinkertainen syy ettei avainsanoja ole mitenkään huomioitu sivujen tuotannossa, tai ettei sivuja ole ilmoitettu asianmukaisesti hakukoneille.

Optimoinnissa voidaan tehdä paljon. Hakukoneet antavat nykyään jo itsekin ohjeita ja lisäksi normaalilla järjellä voi keksiä hyviä lisäyksiä. On kuitenkin viisasta välttää niin sanottuja Black Hat SEO -metodeja, joilla pyritään huijaamaan hakutuluksissa.

Tutustu Googlen ohjesivustoon: Googleen hyvin sopivan sivuston luominen

Ulkoiset linkit ja avainsanat ovat järkevintä ja perustavinta työtä.

 

Hakukoneoptimointi analyysi

 

Lue malliraportti (pdf, 115 kt)

 

 

Perusohjeet optimointiin

    • - Yritä lisätä linkkejä sivuillesi muilta sivuilta
    • - Tee artikkeleita, blogeja ja osallistu foorumeille
    • - Käytä Googlen työkaluja, kuten Ylläpitäjän työkalut, Page Rank...
    • - Paranna sivuston rakennetta ja sisältöä (Googlen ohjeet Landing Page)
    • - Tee sivustoon robots.txt-tiedosto ja sivustokartta
    • - Tarkista koodin virheettömyys
    • - Valitse hakusanat järkevästi
    • - Käytä hakusanoja järkevästi (title, alt, otsikot, kuvatiedot...)
    • - Tee sivukohtaiset title-sanat
    • - Tee sivukohtaiset meta content sanat koodiin
    • - Testaa hakusanoja mainostamalla AdWordsilla
    • - Tee vertailusivuja ja testaa niitä (muista myös Google Web Site Optizer)
    • - Noudata Googlen sääntöjä sisällöstä, tekniikasta ja laadusta
    • - Lähetä sivusto hakukoneille (Webmaster Tools)
    • - Tarkkaile edistymistäsi ja ole kärsivällinen
    • - Harkitse optimoinnin ulkoistamista

 

Google pakottaa asiaan

Google ja muut hakukoneet pakottavat asiaan, sillä tietoa haetaan perusmuotoisilla sanoilla. Hakukoneiden algoritmeja ei täysin tunneta, mutta luultavaa on, että ne ottavat huomioon muutakin kuin otsikon. Tulevaisuudessa ne huomioivat myös tekstin laadukkuuden ja kykenevät jo pisteyttämään tekstin asiaankuuluvuutta ja rakenteita. Tekstit sisältävät avainsanoja ja metatietoa, joista hakukoneen pitää päästä selville.

Varo huijareita!

 

Jopa Google itse saa ehdotuksia, että heidän hakutuloksensa pääsivät paremmille sijoille. Ei siis ihme, jos sinäkin tuskailet etenkin hakemistokauppiaiden kanssa.

Lue aiheesta lisää Google ylläpidon sivuilta:

"Hyvä google.fi,
Kävin äskettäin sivustossanne ja huomasin, että sivustoanne ei ole luetteloitu useiden suurten hakukone- ja hakemistopalveluiden hakemistoissa..."